Atelier:
Evertsenstraat 115
2315 RZ Leiden
@drukdrukpaint.com
www.drukdrukpaint.com
Disciplines:
lijnetsen, aquatint, vernis-mou, droge naald, tekenen
2017 heb ik een tweejarige opleiding Japanse inkt schilderen gedaan. Wat mij fascineerde in deze kunst was simpelweg het contrast tussen wit papier en zwarte inkt; alle spanning en dynamiek die het kan creëren om één moment op te vatten en neer te zetten met de kwast. Ik was dus vooral geïntegreerd door de spontaniteit van de artistieke expressie, waarachter een lange weg van handmatige vaardigheid en oefening schuilgaat. Het tegenovergestelde lijkt de ets te zijn.
Sinds 2018 leer ik het etsen en andere diepdrukprocessen. De graficus Burkhardt Söll was hiervoor de initiator met een project over de tuin: Hij vroeg 12 van zijn kennissen en vrienden om etsen te maken voor Le Jardin garde le sourire – De tuin glimlacht nog steeds. Sindsdien ben ik de zwarte kunst niet meer kwijtgeraakt en ook als kunsthistorica geïnteresseerd in maakprocessen en ontwikkelingen binnen de prentenkunst. Sinds 2020 hebben we met z´n vieren het kunstenaarscollektief drukdrukpaint (ook de naam van mijn bedrijf) met Burkhardt Söll, Manuela du Bois-Reymond en Gregor J.M. Weber gesticht.
Mijn artistieke motivatie gaat altijd uit van de natuurstudie. Bomen en de vogelwereld staan centraal. Het is dan het onderwerp, wat de techniek bepaalt: soms past droge naald beter, soms een pure scherpe ets, soms brengt aquatint het tot leven of een vernis-mou.
Voor mij is het belangrijk, de zin te scherpen voor de wereld om ons heen en de „natuur“ – van stoepplantjes tot statige oude bomen. Vooral in de stad is dat soms een uitdaging en temeer belangrijk, omdat bomen hier voor de menselijke gezondheid zeer belangrijk en uiteindelijk onze stille goede buren zijn – naast alle belang die ze voor de insectenwereld hebben. Dit zou ik door mijn werk willen vertellen.