Roodenburgerstraat 1
2313HH Leiden
M: 06 53262538
www.petratolboom.nl
Disciplines:
etsen, tekenen
25-06-1964
Opleiding aan Rietveld academie richting vrije grafiek en schilderen (1982).
Daarna twee jaar Ruud Wackers academie.
‛Mijn ontwerpen/tekeningen maak ik op transparante vellen of kalkpapier. Ik gebruik houtskool, kleurpotlood, inkt (ook verdund) met kwast of pen, krijt en papier. Het werken met transparanten biedt de mogelijkheid je ontwerpen over elkaar te leggen om zo tot het gewenste beeld te komen. Wanneer ik dat dan gevonden heb besluit ik met welke techniek ik welke platen ga bewerken.
De koperplaten lamineer ik met fotopolymeer, die ik belicht. Ze worden ontwikkeld in een oplossing van water met soda. De andere platen, waaronder ook zink en perspex bewerk ik met droge naald, ‘hoog ik op’ met modeling paste, of ik maak gebruik van spuitverf, transparante lak of bijt de platen uit met ijzerchloride. De combinatie van fotopolymeer en alle andere etstechnieken maken dat ik meer gelaagdheid in mijn werk kan aanbrengen en technisch veel vrijheid ervaar wanneer ik werk.
De afwisseling van het creatieve bedenken, het zoeken, afwegen en kijken én het ambachtelijke aspect: schuren, ontvetten, bijten en krassen vind ik ontspannend en inspirerend. Daarna het bepalen van de kleur. Afdrukken is altijd spannend, want zelden is het resultaat zoals je het in je hoofd ‘geprint’ hebt. Voor mij is dat een uitdaging; weer opnieuw kijken en zoeken. Het beeld vraagt je aandacht; er ontstaat als het ware een dialoog met je prent.
Het landschap geeft mij de mogelijkheid poëtisch en abstract te werken. Kleur over kleur in combinatie met vlak en lijn. In gedachten loop ik door mijn landschappen. De natuur is van een adembenemende schoonheid tot schrikbarend overweldigend. Deze twee en alles daartussen fascineren mij zeer. Ik werk per thema en in serie. Mijn werken hebben vaak geen afzonderlijke titels maar maken deel uit van een serie met een thema. Voor mij is het thema belangrijk. Het biedt me focus tijdens het maken en ruimte om uit te diepen.
Op de academie heb ik alle grafische technieken geleerd, maar ze hadden destijds niet echt mijn passie. In 1996 ontmoette ik Jan Montyn (graficus, 1924-2015) tijdens een expositie van mijn werk in Zuid-Frankrijk. In die tijd maakte ik vooral ‘getekende’ schilderijen. Jan adviseerde mij te gaan etsen. En het zaadje was geplant. Door Jan ben ik er weer mee begonnen. Hij zei: “Gewoon mee beginnen en doen. Je komt er wel uit”. Dat was ook zo, mijn liefde voor het etsen was gewekt.
In 2005 stuitte ik op de site van Polymetaal – Leiden. Daar werd door Philip Le Roy (voormalig docent kunstacademie Anderlecht) een 5 daagse workshop non-toxic en fotopolymeer etsen aangeboden: ik schreef me meteen in. Al na de eerste dag was ik erg enthousiast en ontdekte ik de legio mogelijkheden die deze manier van etsen te bieden heeft. Wat een vrijheid!
Na deze workshop heb ik meteen mijn atelier thuis op zolder omgebouwd en ben aan de slag gegaan. Vallen en opstaan, experimenteren met van alles en nog wat, missers en ook goed gelukte mislukkingen, die weer een techniek op zich werden. Leren, lezen, kijken, doen en ervaren. Op deze manier etsen, om zó mijn beeld te zoeken; niet alleen gebruik makend van de duurzamere, minder giftige middelen maar ook gecombineerd met traditionele middelen en technieken maken het ‘etsland’ voor mij zo boeiend en onbegrensd.
Na een aantal jaar vroeg Noor Dahmen, een van mijn eerste docenten en ook dierbare vriendin: “En, wanneer ga je het mij nu leren?” Inmiddels geef ik in mijn eigen atelier in Leiden en in atelier Blauwhof in België, regelmatig workshops etsen en fotopolymeer. Mijn atelier bevindt zich op het terrein van Polymetaal. Lesgeven vind ik heel prettig om te doen. Het is mooi om de processen van mijn leerlingen te volgen. Daarbij gaat het niet om wat ík vind. Het gaat er om wat jíj zoekt, naar wat je er zelf van vindt. Waarom vind je iets mooi of lelijk of waardoor staat het je tegen? Welk materiaal vind je prettig, wat niet en waarom? Dat je gaat onderzoeken wat voor jou van waarde is. En hoe dat er dan moet uitzien.
Mijn mening is: als je kunt schrijven dan kun je ook tekenen. Het is wel van belang dat je de techniek verstaat en beheerst, dat maakt je vrijer en zorgt ervoor dat je, wat er in je hoofd zit, beter tot uitdrukking kunt brengen. Dus ik ben wel erg voor leren, weten en het eigen maken van de noodzakelijke stappen. Hierdoor word je de baas over het proces en kun je ook herleiden waardoor iets mislukt. Of hoe je een mislukking, die per ongeluk prachtig is, juist bewust opnieuw kunt toepassen.
Het is fijn om zowel naar binnen gericht (eigen werk maken) als naar buiten open te kunnen staan (lesgeven)